Zo kom je van je stress af | MonkeyFitvideo



Hallo lieve lezers,


Voor diegene die mij kennen: Ik ben paniek kip nummer 1. Ik kan echt om het minste of geringste stressen en ik kan je vertellen, dat is echt niet (altijd) gezond voor je. De laatste 1,5 jaar is het eigenlijk alleen maar erger geworden (of ben ik mij er meer van bewust geworden). Stress is volgens bronnen het volgende: "Stress betekent niets anders dan spanning of druk"(1). Op veel momenten wordt stress als iets negatiefs gezien, maar stress kan ook gezond zijn. Zo praten mensen over de 'flight, fight or freeze mode' die ervoor zorgt dat wanneer je in acute gevaar bent, je kan vluchten of vechten. Er komt dan voor korte duur een hoeveelheid adrenaline vrij waardoor je op dat moment héél snel bent haha. Wanneer je op je werk bent en je hebt een tijdsdruk, kan stress ervoor zorgen dat je dingen efficiënter kan afmaken, omdat je meer concentratie hebt en alerter bent.


Op een bepaald moment kom je erachter dat stress de overhand gaat nemen. De draaglast wordt groter dan de draagkracht.

  • Mensen die perfectionistisch zijn

  • Moeilijk nee zeggen

  • Streven naar waardering van anderen

  • Veel van zichzelf moeten en dus eisen

  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben

  • Grote betrokkenheid met omgeving

  • Gevoelens slecht uiten

Je hebt zo nog veel meer 'situaties of karaktereigenschappen' die ervoor kunnen zorgen dat je sneller stress ervaart dan iemand die meer 'schijt heeft' aan het leven heeft en vaker zijn rust kan pakken. Deze personen kunnen de dingen in het leven wat makkelijker relativeren.


Tegenwoordig zie je steeds meer burn-outs voorbijkomen, ook onder jongeren. Persoonlijk vind ik dat dit o.a. door de maatschappij komt. Denk hierbij aan studieschuld door leningen, sociale druk of sociale media met de prachtige plaatjes en succesvolle carrières. Ook ik voel die druk. Ook ik ben iemand die streeft naar waardering en veel van zichzelf moet. En dat laatste, kost soms echt mijn kop.


Al een lange tijd heb ik lichamelijke kwaaltjes die op spelen en niet te plaatsen zijn. Sinds mijn studie voeding merk ik hoe belangrijk stress is en wat het kan doen met het menselijke lichaam. Je lichaam leeft volgens de 1/3 regeling. Hiermee bedoelen we dat je lichaam voor 66% stress kan verdragen maar je (vooral in je slaap) voor 33% ook herstel nodig hebt. Dit gebeurt meestal in je slaap, maar omdat we tegenwoordig zo druk zijn, is een goede nachtrust ook niet meer vanzelfsprekend. Ik ben zelf op zoek naar mijn manier van stress-release. Ik zit er dus nog midden in jongens! Hierbij mijn gemakkelijke zelfhulptips!

1. Dankbaarheid boekje! (klinkt zweverig, is het niet)

Al vaker zag ik sites voorbij komen met mensen die een dankbaarheidsboekje bijhielden. Ik dacht: geen tijd voor. Maar even serieus, 1 minuutje heb je er voor nodig, vlak voordat je gaat slapen bijvoorbeeld. Ik heb een boekje gekocht bij de Hema en daar schrijf ik de volgende vragen in op:

  • Waar werd ik rustig van vandaag?

  • Waar was ik vandaag dankbaar voor?

  • Waar kijk ik naar uit morgen?

Als ik echt dikke stress ervaar, schrijf ik op waar ik over stress en hoe nuttig dat is. Dan heb ik het in ieder geval van me afgeschreven! En dat helpt echt. Probeer het eens!


2. Body & Mind Ik heb ooit in Lissabon een les yoga gedaan. 5 minuten later stond ik weer buiten. Ik ben echt niet lenig. Ik ben lomp en onhandig en ga dan maar eens yoga doen hahaha. Mensen riepen steeds meer dat meditatie iets is wat 'helpt' om je hoofd leeg te maken. Wat mij bij gebeurd als ik mediteer: "ik moet dit nog doen, ik moet dat doen, Bibi concentreer je!! Oké denk even aan niks.... hmm wat zal ik vanavond eens eten?' Ik heb me nog niet voldoende verdiept in mediteren en ik vind dit ook erg moeilijk. Bij veel apps betaal je geld als je er nét lekker in zit en dan ben ik weer ongemotiveerd. Als een soort houvast ben ik groepslessen gaan doen bij mijn sportschool. Ik dacht: Ga ik hierbij heel lenig moeten zijn? Gelukkig kon ik gemakkelijk de les meedoen op powervolle muziek en voelde ik mijn spieren hier ook nog eens bij! Echt een aanrader als je dit kan doen bij je sportschool.


3. Wandelen

Vroeger dacht ik altijd als mijn ouders gingen wandelen 'wát een oude mensen zeg, wie gaat er nu wandelen...' En nu ben ik geen ouder, alleen ben ik ook zo iemand 'geworden' die nu gaat wandelen in de ochtend. Ik vind het fascinerend om te zien hoe de stad / het dorp ontwaakt en in de winter zie je het prachtig licht worden. Stiekem heb ik wel zin in vroege zomer wandelingen hoor! Oké genoeg gedroomd, terug naar de nut van wandelen. Ik wandel omdat het geestverruimend is. Je kan een podcast luisteren (Lees hier welke mijn favoriet zijn) maar meestal als ik in de bossen loop, ga ik luisteren. Luisteren naar de vogels en alle geluiden om mij heen. Je focust je daarop, zodat je even niet meer bezig bent wat je allemaal nog moet doen. Wanneer je een kantoorbaan hebt, is het handig als je in je pauze eventjes gaat wandelen! Goed voor je gezondheid, maar ook even iets anders.


4. Voeding! Vaak wordt stress als iets mentaals gezien. Maar wist je dat je lichaam ook stress kan ervaren door wat je eet? Je hebt dan alleen niet in de gaten dat je lichaam aan het stressen is. Ik kan bijvoorbeeld niet goed tegen gluten en Tomas niet tegen lactose. Wanneer wij iets hiervan eten, komt ons lichaam in een stress situatie. Door gezonde voeding, wat bestaat uit groentes, fruit, vlees, noten en zaden, nog veel meer gezonde dingen en veel water, zorg je er voor dat je lichaam goed kan herstellen. Zéker wanneer je lekker een avond Mcdonalds hebt gegeten en je je een grote plumppudding voelt hahaha.

5. Ademhaling is key! Ja ja, ook wij komen weer met ademhaling aankakken. Wanneer je in stress bent, is je ademhaling hoger. Of je hebt continu een hoge ademhaling waardoor je juist stress krijgt. Dit gaat vaak onbewust. Ik heb bijvoorbeeld een erg hoge ademhaling. Wanneer je in 1 minuut meer dan 10x in- en uitademt zit je lichaam al in stressvolle situatie. Tomas heeft weleens (toen ik sliep) gelet op mijn ademhaling en toen had ik 16 ademhalingen in 1 minuut, terwijl ik dus SLIEP. Dus dat betekent, wanneer ik onbewust adem. Goede ademhaling oefeningen in combinatie met dus bijvoorbeeld yoga is echt een aanrader!


Ik schrijf dit artikel als extra wanneer je dus niet in staat bent om de youtube-video te bekijken. In de video leggen we het misschien nét iets anders uit, maar het komt allemaal op hetzelfde neer! Bedankt voor het kijken en/of lezen! & tips zijn welkom.


- Bibi -


0 keer bekeken

🧡EMB-Bloedtest & Speekseltest
🧡Orthomoleculair Voedings & suppletie  advies 

🧡Telefonisch consult
🧡Afvallen/aankomen consult

Sociale Media 

  • instagram-logo monkeyfit
  • Facebook symbol owijk
  • Spotify symbol

©2020 door MonkeyFit

KVK: 69719713

Adres
Hooistaat 5
5025 KE Tilburg 

Nederland

 

Telefoonnummer / Whatsapp
Bibi: 06 40137444
Tomas: 06 53368335

E-mail

infomonkeyfit@gmail.com