Waarom te weinig zout gevaarlijker is dan te veel zout

De zoutinname van meer dan 80% van de Nederlanders is te hoog wat allerlei klachten met zich meebrengt. Ik ga het vandaag niet al te veel hebben over de gevaren van te veel zout, want het eten van te weinig zout geeft volgens onderzoek een grotere kans op hart- en vaatziekte en sterfte.




Ik zal eerst even kort uitleggen wat zout precies is en wat het doet. Zout bestaat voor 40% uit het mineraal natrium en 60% uit het mineraal chloor. Natrium is de werkzame stof uit zout waar ik het in dit blog over ga hebben. We mogen maximaal 6 gram zout en dus 2,4 gram natrium per dag binnenkrijgen. Het natrium wat we binnenkrijgen zorgt onder andere voor de vochtbalans in het lichaam, het speelt een rol in het transport van stoffen in en uit het celmembraan en is belangrijk voor de zenuwprikkeloverdracht, spiercontractie en bloeddrukregulatie (samen met kalium).

Te veel zout

Het reguleren van de vochtbalans en de bloeddruk zijn de voornaamste redenen waarom een te hoge zoutinname zo gevaarlijk is. Te veel zout betekent ook dat je erg veel vocht vast zal houden. Je bloedvolume neemt toe en zo ontstaat er een grote druk op je bloedvaten. Nu is het ook weer zo dat als je meer kalium inneemt die vochtbalans alweer veranderd. Kalium zorgt er namelijk voor dat het vocht niet in je bloedbaan blijft, maar de cellen in wordt getrokken. Op deze manier neemt je bloedvolume weer wat af en de hoge bloeddruk ook. Dus niet alles valt of staat met een hoge zoutinname, kalium is ook erg belangrijk om binnen te krijgen en hoe meer zout je binnenkrijgt, hoe meer kalium je ook nodig hebt.


Te weinig zout

Maar goed, als we ons houden aan de maximaal 6 gram zout per dag dan zouden er geen problemen op kunnen treden. Zo wordt vaak tussen neus en lippen gezegd en veel mensen weten ook niet beter. Maar als je onder de 3 gram zout per dag komt wordt de kans op hart- en vaatziekte en sterfte dus nog hoger dan wanneer je te veel zout binnenkrijgt. En nu denk je misschien, zo vaak gebeurt dit toch niet? Nee dat klopt en eigenlijk is dat best zorgelijk dat het niet gebeurt. Ja ook dit klinkt wellicht wat vreemd. Maar een gezond voedingspatroon bevat vrijwel geen natrium zonder het zelf toe te voegen. Dus als je echt gezond eet en je houdt aan de volgende richtlijnen dan krijg je vrijwel geen zout (natrium) binnen en zit je zo onder de 3 gram. Het lage cijfer van mensen wat een zouttekort heeft betekent dus automatisch dat er weinig mensen zich houden aan onze richtlijnen van gezonde voeding.

Wat is nu echt gezond eten?

Wij als voorstanders van gluten- en lactosevrij eten zien alle graan- en melk bevattende producten als ongezond voor ons lichaam. Dit betekent geen brood, broodjes, croissants, kaas, melk, yoghurt, kwark, maar ook geen pakjes, zakjes en als we iets uit pot eten spoelen we het zo goed af dat er geen zout meer op zit. We eten ook vrijwel geen bewerkt vlees, kant en klare sauzen, jus, bouillon, chips, gezouten noten (want deze zijn dan vaak ook meteen gebrand), frisdrank of fastfood. Allemaal producten die heel hoog in zout zijn. Waarschijnlijk kan jij jezelf wel in redelijk veel producten vinden uit de zojuist opgenoemde lijst. Een leuke test om te kijken hoeveel zout je dagelijkst binnenkrijgt is de zoutmeter van de Nierstichting.


Ik schrok van mijn eigen zouttinname

Zo zie je maar dat als je een gezonde levensstijl hebt waarin je ook nog eens gluten- en lactosevrij eet je vrijwel geen zout binnenkrijgt en zomaar onder de 3 gram per dag komt. Ik vulde hem laatst in en kwam uit op 1,9 gram per dag. Ik ben meteen meer zout aan mijn eten toe gaan voegen en ben mijn nootjes gaan zouten. Ik probeer op deze manier meer dan 3 gram zout per dag binnen te krijgen.

Een lage bloeddruk, vermoeidheid en uitdroging (secundaire uitdroging door te weinig zout wat je vocht vasthoudt) zijn tekenen van een zouttekort. Let hier dus goed op, vul de zoutmeter eens in en zorg er dus voor dat je minder dan 6 gram zout per dag binnenkrijgt, maar zeker meer dan 3 gram, dat is het allerbelangrijkste.

-Tomas-

0 keer bekeken

🧡EMB-Bloedtest & Speekseltest
🧡Orthomoleculair Voedings & suppletie  advies 

🧡Telefonisch consult
🧡Afvallen/aankomen consult

Sociale Media 

  • instagram-logo monkeyfit
  • Facebook symbol owijk
  • Spotify symbol

©2020 door MonkeyFit

KVK: 69719713

Adres
Hooistaat 5
5025 KE Tilburg 

Nederland

 

Telefoonnummer / Whatsapp
Bibi: 06 40137444
Tomas: 06 53368335

E-mail

infomonkeyfit@gmail.com