WAAROM JE NA 1 -2 UUR ALWEER BEHOEFTE HEBT AAN SUIKER!

Het is 07:00 in de ochtend, je wordt wakker en gaat ontbijten met 2 witte boterhammen met vruchtenhagel. Je gaat naar je werk en na een uurtje werken hoor je je maag alweer knorren, maar je pauze is pas over een paar uur. Herkenbaar? Wellicht dat de tijden en dit exacte ontbijt natuurlijk niet precies voor jou gelden, maar een groot deel van Nederland heeft hier last van. Je hebt last van een schommelende bloedsuikerspiegel.

Wat is dat? Een schommelende bloedsuikerspiegel? Wanneer je bijvoorbeeld een beschuit met muisjes neemt, begint dit in je mond al met het verteren van de koolhydraten (de suikers uit de beschuit en de muisjes). Als het in je maag komt stopt de vertering, maar in de dunne darm gaat het weer verder. Als het afgebroken is tot glucose gaat het door de darmwand naar je bloedbaan. Nu stijgt je bloedsuikerspiegel, letterlijk dus een stijging van het aantal suikers in je bloed.

Hoe kleiner het suikermolecuul is dat je eet hoe sneller dit gebeurt. Dit worden ook wel de snelle suikers genoemd, deze zijn niet goed voor je. Maar waarom dan? Als je dus zo'n hoge bloedsuikerspiegel hebt krijg je even een boost van energie omdat glucose ook een goede brandstof voor het lichaam is. Je alvleesklier geeft nu het hormoon insuline af om de suikers in je bloed af te voeren want je hebt helemaal niet zoveel suiker in je bloed nodig. Insuline kan je zien als de sleutel die de cellen in je spieren en je lever opent om de glucose als glycogeen in je spieren en lever op te slaan. Nu daalt dus de bloedsuikerspiegel en omdat je zo'n hoge piek had in je bloedsuikerspiegel heeft je lichaam ook erg veel insuline aangemaakt. Door de grote hoeveelheid insuline wordt er te veel glucose uit je bloed gehaald en krijg je de welbekende dip na het eten van veel suiker. Je voelt je futloos en hebt zin in meer suiker, want dit gaf jou namelijk net ook even die energie boost. En dan begint het hele verhaal weer opnieuw.


Wat kun je hier dan aan doen?

Het is zeker belangrijk dat je hier wat aan doet want het negeren van dit probleem kan leiden tot insulineresistentie (hier schrijven we binnenkort ook een blog over) en daarna zelfs tot diabetes type 2. Maar wat kan je dan precies doen om deze schommelende bloedsuikerspiegel te voorkomen?

Ik had het net al even over de snelle suikers/koolhydraten die zorgen voor de snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Een koolhydraat bestaat voornamelijk uit glucose, fructose, galactose en ribose, en des te meer van deze moleculen in een koolhydraat aanwezig zijn des te meer tijd het lichaam nodig heeft om al deze moleculen los te knippen van elkaar tot bijvoorbeeld op zichzelf staande glucosemoleculen. Een koolhydraat met veel moleculen noemen we een complex koolhydraat.

Omdat complexe koolhydraten (zoete aardappel, havermout, groentes, bonen & zaden) langzaam afgebroken worden komen er ook steeds maar kleine hoeveelheden suiker vrij die in het bloed opgenomen worden, op deze manier verhoogd de bloedsuikerspiegel niet in één keer en komt er ook niet in één keer een grote hoeveelheid insuline vrij. Je alvleesklier krijgt dus al meer rust omdat hij niet zo actief insuline aan hoeft te maken en je bloedsuikerspiegel lijkt meer op de Cauberg (heuvel in Limburg) qua stijging dan op de Himalaya zoals hij er bij het gebruik van snelle suikers uitziet.



De Himalaya bloedsuiker versus de Cauberg bloedsuiker

Op deze manier krijg je geen suiker cravings, geen knorrende buik, blijf je langer verzadigd en daarom ook makkelijker op gewicht of val je makkelijker af. Hiernaast komen er nog veel meer gezondheidsvoordelen bij kijken als je de snelle koolhydraten vervangt door complexe koolhydraten. Dus ga hiermee beginnen want het is nooit te laat voor een lifestyle change.


- Tomas -

0 keer bekeken

🧡EMB-Bloedtest & Speekseltest
🧡Orthomoleculair Voedings & suppletie  advies 

🧡Telefonisch consult
🧡Afvallen/aankomen consult

Sociale Media 

  • instagram-logo monkeyfit
  • Facebook symbol owijk
  • Spotify symbol

©2020 door MonkeyFit

KVK: 69719713

Adres
Hooistaat 5
5025 KE Tilburg 

Nederland

 

Telefoonnummer / Whatsapp
Bibi: 06 40137444
Tomas: 06 53368335

E-mail

infomonkeyfit@gmail.com