Waarom je koolhydraten moet minderen voor een strakker lijf!


Laat ik als eerst even heel duidelijk zijn, een koolhydraatarm/vrij dieet is niet waar ik op doel met deze titel, nee het is echt het minderen van het aantal koolhydraten, niet het verwijderen ervan uit je eetpatroon. We hebben namelijk de koolhydraten nodig voor onze hersenen, glucose is de enige brandstof waar de hersenen op kunnen werken, maar zoveel als dat we nu innemen is wat overdreven.


Wat is een koolhydraat?

Kort de werking van een koolhydraat in het lichaam. Koolhydraten zijn simpelweg suikers en zetmelen die als brandstof voor het lichaam fungeren. We kennen de ongezonde koolhydraten (geraffineerde suikers) en de gezonde koolhydraten (puur natuur vanuit het product, onbewerkt) en jammer genoeg krijgen we van beide te veel binnen. Koolhydraten worden in ons lichaam omgezet of verbrand tot glucose, dit om ons lichaam van energie te voorzien. Een overschot aan glucose wordt opgeslagen in de spieren en de lever, in de vorm van glycogeen. Heb je een te lage bloedsuikerspiegel, dan zet het lichaam het glycogeen om tot glucose voor nieuwe brandstof voor het lichaam. Hiervoor moet je wel iets doen om deze suikers in je bloed te verbranden zodat je de voorraad in je spieren en lever kan aanwenden. En daar zit meteen een deel van het probleem, we bewegen en verbranden te weinig. Echter, met meer beweging en dus een hogere verbranding is het probleem echt niet direct opgelost.

Onze koolhydraat consumptie is ook gewoon te hoog. Bij een overschot aan koolhydraten in het lichaam zal de lever de koolhydraten, die niet verbrand worden en ook niet meer in de cellen opgeslagen kunnen worden, omzetten in vetzuren en uiteindelijk triglyceriden (de bouwstenen van vet). Deze vetten komen in de circulatie en worden in de vetcellen opgeslagen. Het verminderen van je vetinname zal dus geen effect hebben als je te veel koolhydraten in blijft nemen.


Flink overschot

Zoals ik net al aangaf krijgen we van beide soorten koolhydraten (goede en slechte) te veel binnen. In 1950 gebruikte de gemiddelde Nederlander een kilo suiker per jaar. Vorig jaar waren we al opgeklommen naar een kilo per week. Een gezonde balans in onze voeding houdt in dat we niet meer dan 40% van onze voeding uit koolhydraten halen. Het voedingscentrum geeft 40 – 70% aan, maar hierbij wordt geen rekening gehouden dat meer dan de helft van deze 70% uit geraffineerde suikers komt en daarbij het merendeel van de mensen weinig tot geen lichaamsbeweging heeft.

Ons advies is daarom maximaal 40% koolhydraten en het liefst nog wat meer richting de 30%. Daarnaast mag deze 30 – 40% geen geraffineerde of toegevoegde suiker bevatten en is lichamelijke inspanning, in de vorm van sporten, vereist. De koolhydraten die je binnenkrijgt horen te komen vanuit de gezonde koolhydraten en vergeet dan zeker niet het fruit.


Tadaaa

Op deze manier zal het lichaam nooit een overschot aan koolhydraten krijgen en het op gaan slaan als vet. Minder koolhydraten zorgen er dus voor dat je energiek blijft, maar toch een strakker lijf krijgt.

Wat zijn jouw ervaringen met minder koolhydraten eten?


- Tomas -

0 keer bekeken

🧡EMB-Bloedtest & Speekseltest
🧡Orthomoleculair Voedings & suppletie  advies 

🧡Telefonisch consult
🧡Afvallen/aankomen consult

Sociale Media 

  • instagram-logo monkeyfit
  • Facebook symbol owijk
  • Spotify symbol

©2020 door MonkeyFit

KVK: 69719713

Adres
Hooistaat 5
5025 KE Tilburg 

Nederland

 

Telefoonnummer / Whatsapp
Bibi: 06 40137444
Tomas: 06 53368335

E-mail

infomonkeyfit@gmail.com