Meld je aan voor onze mailinglist en ben als eerste op de hoogte van nieuwe diensten, producten & tips! 
Ps: Ik (Bibi) haat het als ik dan elke dag zo'n spam verhaal binnen krijg, dus het zal max 1x in de 2 weken zijn ;) 

-  EMB-Bloedtest 
- Orthomoleculair Voedings & suppletie  advies 

- Telefonisch consult
- Afvallen/aankomen consult

Sociale Media 

  • Spotify button voettekst
  • instagram-logo monkeyfit
  • Facebook
  • Youtube

Adres
Hooistaat 5
5025 KE Tilburg 

Nederland

 

Telefoonnummer / Whatsapp
Bibi: 06 40137444
Tomas: 06 53368335

E-mail

infomonkeyfit@gmail.com

MonkeyTalk #1 Het AD over koolhydraten, voedingsvezels en mijn kijk hierop

Hallo SuperMonkeys,

Ik (Tomas) ga in de rubriek MonkeyTalk jullie 'verrijken' met blogs waarin ik mijn mening geef over wat ik lees in het nieuws omtrent ontwikkelingen op het gebied van voeding en sport! In mijn eerste blog schrijf ik over het AD artikel"Koolhydraten schrappen is echt slecht voor je gezondheid" waarin ik de positieve en negatieve punten van het artikel belicht en vertel over de voedingsvezel fytinezuur, waar je toch wel mee op moet passen. Benieuwd naar het artikel en mijn kijk hierop? Lees dan snel verder want mijn mening is altijd vrij.... duidelijk...

Al sinds jaar en dag lees ik (Tomas) het AD, meer voor het vermaak en om te weten wat er in de wereld speelt dan voor de diepzinnige artikelen die mijn bron van goed onderbouwde kennis vergroot. Toch probeert het AD hier wel zo nu en dan zijn vingers aan te branden in de sectie koken & eten. Ja ik zeg met opzet vingers aan branden want elke keer als ik zo’n artikel lees waarin ze een wetenschappelijk onderzoek aanhalen weten ze altijd een argument aan te halen die toch niet helemaal wetenschappelijk juist onderbouwd is. Of het nu de verkeerde woordkeuze is of gewoon slechte research dat verschilt per keer. Ook bij mij gaat er altijd weer een radartje werken daar bovenin die bol van mij, ik kan me namelijk mateloos irriteren aan de halve informatie die gegeven wordt. Zelfs in positieve artikelen zoals ik die deze week nog een las.


It’s called balance

De titel van het artikel waar ik het over heb luidt “Koolhydraten schrappen is echt slecht voor je gezondheid”. Ik moet eerlijk zeggen, bij de meeste artikelen uit de sectie koken & eten die ik lees gaan mijn haren recht overeind staan. Toen ik de titel van dit artikel las viel dit echter reuze mee.

Hier komt namelijk meteen een frustratie van mij bij kijken, ja ik heb vele frustraties als het gaat om sport, voeding en lifestyle. Verder is alles goed met me hoor! Goed, de frustratie. Als iemand, met enige autoriteit, of gewoon een grote mond en de nodige bekendheid, ook maar iets zegt over wat jij moet laten staan om een ‘killerbody’ te krijgen lopen wij daar als Nederlanders altijd weer als kippen zonder koppen achter aan en slaan hier volledig in door. Koolhydraat arme diëten zijn hier het perfecte voorbeeld van. Niet één maar meerdere onderzoeken hebben al meermaals aangetoond dat koolhydraten slecht voor je zijn, kranten als het AD schrijven hierover en het gehele land stopt met het eten van koolhydraten. Maar als je het volledige onderzoek zou lezen kom je erachter dat de mate waarin wij koolhydraten eten en ook de kwaliteit van de koolhydraten die wij eten, dat het probleem daar juist in zit. Niet in de koolhydraten als alomvattend nutriënt zelf.

Nou, hier zit dus meteen mijn frustratie. Wij Nederlanders kunnen niet doseren, het is alles of niets.

De titel van het artikel stemde mij in eerste instantie daarom meteen gerust, maar na een moment van nadenken kwam ik hier toch heel even op terug. Want ook zo’n titel kan ons land doen omslaan. Koolhydraten schrappen is echt slecht voor je gezondheid?? Oke! We gaan weer massaal koolhydraten eten!


Vezels are the key

Nu heb ik nog steeds niet de inhoud van het artikel besproken. En deze inhoud maakt het artikel juist zo interessant en de moeite waard om over te schrijven en voor jullie om dit blog te lezen.

Wat zegt het artikel eigenlijk? Ik geef je een korte samenvatting. Het artikel zegt dat het de vezels zijn in de koolhydraten van producten zoals volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten, die ervoor zorgen dat je beschermd wordt tegen een scala aan ziektes, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Het onderzoek aangehaald in het artikel laat zien dat we op zijn minst 25 tot 29 gram vezels per dag moeten eten en dat er aanwijzingen zijn dat meer dan 30 gram nog beter is. De meeste mensen komen niet tot 20 gram per dag. Weinig koolhydraten eten zorgt dus voor een te kort aan vezels, kort gezegd.

Daarnaast zegt het artikel ook nog dat het voedingscentrum aanraadt om 40-70% van je dagelijkse inname aan calorieën uit koolhydraten te laten bestaan.

Als laatste voegt het AD hier nog aan toe dat de kwaliteit van de koolhydraten wel belangrijk is, ga dus geen koolhydraatrijke producten eten die lege calorieën (weinig voedingsstoffen) bevatten zoals snacks, fris, koek, taart en snoep.


Huh!? Fytinezuur?

Ja, ook hier zijn kanttekeningen bij te plaatsen. Er zijn twee aspecten uit het artikel waar ik graag op terug kom en jullie voor wil waarschuwen. Ten eerste de vezels. Ja het artikel heeft gelijk, vezels zorgen voor de positieve effecten die er geschetst worden, dus ja, eet vezels! Maar, pas op. Ja, hier komt het onderwerp van mijn frustratie van eerder in mijn blog weer om de hoek kijken. Zorg voor balans in je voeding en waar je je vezels vandaan haalt. Je hebt veel verschillende soorten voedingsvezels waarvan fytinezuur er ook één is. Wat is fytinezuur? Fytinezuur is een stof die voorkomt in noten, zaden, granen en peulvruchten. Fytinezuur is de opslagvorm van fosfor. Tijdens het kiemen komen fosfor en andere mineralen vrij, waardoor het jonge plantje tot groei kan komen (1).

Dit klinkt niet heel verkeerd, veel voedingsstoffen, maar wat is het probleem dan? Fytinezuur wordt gezien als een anti-nutriënt omdat het de opname van mineralen zoals ijzer, zink, magnesium en calcium kan verhinderen, doordat het bindende eigenschappen heeft. De mineralen kunnen dan niet worden opgenomen via de darmwand, waardoor er een mineralentekort kan optreden. Dat kan een probleem zijn omdat met name granen vaak in grote hoeveelheden worden geconsumeerd (2).

Zoals net gezegd komen de mineralen vrij tijdens het kiemen, hier is stofje fytase voor nodig. Fytase breekt het fytinezuur af tijdens het weken, fermenteren of kiemen. Zonder het fytinezuur worden de mineralen niet meer gebonden en kunnen ze hun werking doen in het lichaam (3).

Daarnaast moet de kanttekening geplaatst worden dat fytinezuur niet alleen maar slechte eigenschappen heeft, het zorgt naast een anti-kanker effect ook voor minder cholesterol, is het bloedsuiker stabiliserend, kan het helpen ontgiften en zo zijn er nog tientallen wetenschappelijke studies of publicaties in wetenschappelijke literatuur die fytinezuur in verband brengen met tal van positieve effecten (4). Een kleine dosis fytinezuur is dus zeker niet verkeerd, maar zorg weer voor die gezonde balans.




En nu?!

De vezelrijke producten die het AD aanhaalde zijn dezelfde producten die rijk aan fytinezuur zijn, noten, zaden, granen en peulvruchten. Een overschot hiervan om je aanbevolen hoeveelheid vezels te halen zorgt dus ook voor een overschot aan fytinezuur. Waarschijnlijk word je al gek van de informatie en heb je veel vraagtekens hoe je tóch die vezels binnen kan krijgen zonder een overschot aan fytinezuur? Heel simpel, eet vezelrijke producten die zijn geweekt, gefermenteerd of gekiemd. Voorbeelden hiervan zijn zuurdesembrood en geweekte peulvruchten. Zuurdesembrood is brood gemaakt met zuurdesem dat gemaakt wordt door meel of bloem met water voor soms wel dagen te laten rijzen. Door de bloem dagen te laten weken wordt het fytinezuur afgebroken en komen de mineralen vrij en kunnen ze opgenomen worden door het lichaam.

Hier zit ook direct het probleem met ons volkorenbrood in de winkel. Alles moet tegenwoordig zo snel mogelijk op de plank liggen om verkocht te worden. Het fytinezuur in de granen krijgt door het korte rijsproces te weinig tijd om af te breken en blijft bijna in zijn geheel nog in het brood bestaan.

Hier komt meteen tweede aspect uit het artikel bij kijken waar ik jullie voor wil waarschuwen. Het voedingscentrum schrijft voor om 40-70% van je dagelijkse inname aan calorieën uit koolhydraten te laten bestaan. Zoals ik al een aantal keer aangaf, Nederlanders kennen geen balans en slaan snel door. Dit betekent dat ze snel voor de 70% zullen gaan om maar al die vezels binnen te krijgen. Dit kan resulteren in twee dingen. Te veel noten, zaden, granen en peulvruchten, die niet zijn geweekt, gefermenteerd of gekiemd, wat weer leidt tot een overschot aan fytinezuur. Of ze gaan teveel koolhydraatrijke producten eten die lege calorieën bevatten zoals snacks, fris, koek, taart en snoep. Wat weer zorgt voor een overschot aan slechte koolhydraten die zorgen voor veel welvaartsziekten.

Oplossing? Het is me nog steeds een raadsel

Oké fair, het was veel informatie en nog niet direct een complete oplossing. Wat nu te doen? Ja het AD heeft gelijk, eet vezels! Ze maken je gezond, maar pas op met te veel van de voedingsvezel fytinezuur. Eet wat meer zuurdesembrood in plaats van volkorenbrood, laat je peulvruchten eerst een dagje weken voordat je ze eet en eet niet te veel noten en zaden, een handje per dag is meer dan genoeg. Op deze manier krijg je nog steeds fytinezuur binnen en kan het zijn positieve werking doen, maar krijg je niet te veel binnen zodat je een tekort krijgt aan mineralen zoals ijzer, zink, magnesium en calcium.

Als laatste, pas op met te veel koolhydraten. Ga niet voor die 70% maar kies eerder voor 40%, ook op deze manier kan je genoeg vezels binnen krijgen.

It’s called balance! Jouw mening stellen we altijd op prijs, let me know in the comments! - Tomas -



57 keer bekeken