• MonkeyFit

Magnesium, wat is het, hoe herken je een tekort en wat is de beste vorm?

Bijgewerkt: 4 dagen geleden


Hallo hallo!

Ik denk dat iedereen magnesium wel kent, al is het maar van het witte poeder wat je op je handen doet met turnen. Wij vinden magnesium het belangrijkste mineraal om dagelijks in te nemen. Dit komt omdat magnesium betrokken is bij meer dan 300 biochemische reacties in het lichaam. Het is onmisbaar voor de energieproductie, de werking van spieren en zenuwen en voor het behoud van de stevigheid van botten. Dit is een kleine greep uit de vele processen waar magnesium onmisbaar voor is en daarom vinden wij het zo’n belangrijk mineraal.

Ook is het belangrijk om het elke dag in te nemen in de vorm van een supplement omdat onze huidige landbouw de grond waarop ons groente en fruit groeit geen rust geeft om voldoende mineralen op te doen. Hierdoor zitten er tegenwoordig vrijwel geen mineralen meer in ons groente en fruit en is suppletie een zeer goede toevoeging.

Maar hoe herken je een magnesiumtekort?

Hieronder staat een lijstje met symptomen die kunnen optreden bij een magnesium tekort. Kun je je in meerdere punten vinden dan is de kans groot dat je een tekort hebt aan magnesium.

  • Slaapstoornissen

  • Stotteren

  • Hoofdpijn

  • Duizeligheid

  • Prikkelbaarheid

  • Onrust

  • Concentratie problemen

  • Verstijfde en/of verharde spieren

  • Vermoeidheid

  • Te hoge of te lage bloeddruk

  • Hyperactiviteit

  • Depressiviteit

  • Angsten en fobieën

  • Zin in chocolade

Hoe zorg je er dan voor dat je weer voldoende magnesium in je lichaam krijgt?

Het is altijd verstandig om veel voeding te eten waar ‘veel’ magnesium in zit, een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Groene bladgroenten

  • Peulvruchten

  • Zeewier en algen

  • Schaaldieren

  • Broccoli

  • Paranoten, amandelen, cashewnoten (jumbo notenmix ongebrand, blauwe zak is een goede!)

  • Donkere chocolade of rauwe cacao

  • Avocado


100 gram broccoli bevat 21mg magnesium terwijl een simpel magnesium supplement al gauw 100-200mg magnesium bevat. Per dag hebben we ongeveer 300-400mg nodig.

Weet naar welke magnesium je zoekt!

Het juiste supplement ter aanvulling is niet moeilijk te vinden, maar je moet wel weten waar je naar zoekt. Er is namelijk erg veel aanbod en soms kan de prijs de doorslag geven, wat niet zo zou moeten zijn. Waar je op moet letten is het elementaire magnesium in je supplement. Magnesium zit altijd gebonden aan een andere stof om het op te kunnen nemen. De vorm waaraan het gebonden zit bepaalt naast hoe goed het opgenomen wordt ook de prijs. Een goedkoop supplement betekent dus ook een slecht opneembaar supplement waar je weinig aan hebt.

Hieronder een tabelletje met meerdere vormen van magnesium en de opneembaarheid erbij. Rood betekent zeer slecht opneembaar en donker groen betekent zeer goed opneembaar.


Zo zie je dat magnesiummalaat, tauraat en bisglycinaat de best opneembare vormen zijn en onder andere magnesiumoxide en chloride zeer slecht opneembaar zijn. Deze laatste twee vormen wil ik nog even kort toelichten. Magnesiumoxide is de vorm van magnesium die vrijwel altijd gebruikt wordt in goedkope supplementen en zorgt voor een laxerend effect. Magnesiumchloride is de vorm die juist weer erg opneembaar is via de huid, daarom zit deze vorm altijd in magnesiumolie.

De opname via de huid is namelijk en een erg goede manier om snel veel magnesium in een bepaalde spier te krijgen voor verlichting van krampen. Orale inname is echter wel nodig om het voor alle 300 biochemische reacties binnen te krijgen.

Zo, nu is het hopelijk wat duidelijker waarom magnesium zo belangrijk is en ook waarom wij zo vaak hameren om het als supplement in te nemen. En ook in welke vorm je het in moet nemen, zeker als je meerdere symptomen hebt van een tekort. Want een magnesium tekort zorgt ervoor dat veel processen in het lichaam niet goed kunnen verlopen!

Als je nog meer vragen hebt over magnesium of welke vorm voor jou het beste is stuur ons dan een mail, PB of DM en wij helpen je verder. Heb je je keuze al gemaakt dan kun je met 10% korting magnesium (in de juiste vormen) kopen bij ons in de webshop!


Groetjes,


Tomas

0 keer bekeken

🧡EMB-Bloedtest & Speekseltest
🧡Orthomoleculair Voedings & suppletie  advies 

🧡Telefonisch consult
🧡Afvallen/aankomen consult

Sociale Media 

  • instagram-logo monkeyfit
  • Facebook symbol owijk
  • Spotify symbol

©2020 door MonkeyFit

KVK: 69719713

Adres
Hooistaat 5
5025 KE Tilburg 

Nederland

 

Telefoonnummer / Whatsapp
Bibi: 06 40137444
Tomas: 06 53368335

E-mail

infomonkeyfit@gmail.com