Je hoeft helemaal niet te ontbijten als je dat niet wil.



Alweer zo’n controversieel onderwerp. Veel mensen hebben hier al hun mening over geuit, van extreem vrij tot extreem strikt. Maar wat is nu het beste, wel of niet ontbijten? In deze blog leggen we kort uit hoe wij erover denken en hoe jij onze methode het beste toe kan passen.


Wat is nu het ontbijt?

Het ontbijt staat letterlijk voor beginnen met eten. Het woord ‘ont’ is een Middelnederlands woord met als betekenis ‘voorafgaand aan’. Het woord ‘bijt’ komt van bijten of eten. Het Engelse woord breakfast laat het misschien nog wel duidelijker zien, break the fast, breek het vasten. Het woord vasten komt dadelijk ook nog terug in het blog, als we het gaan hebben over de beste manier om jouw ontbijt in de dag te verwerken.

Het ontbijt is dus simpelweg de eerste maaltijd van de dag en of dit nu om 8 uur ´s ochtends of om 12 uur ´s middags is, dat maakt niet uit.

Wij zijn van mening dat je moet ontbijten wanneer jij er zin in hebt. Eten moet een ´feestje´ zijn en geen moeten. Ontbijt wanneer jij er zin in hebt en maak het ook lekker, zodat je ervan kan genieten. Wanneer jij iemand bent die in de ochtend niks weg krijgt is dat geen probleem! Wellicht dat je het herkent dat er tegen je wordt gezegd: 'Je moet ontbijten!'. Nee hoor! Ontbijt wanneer jij wil!



Een verzadigend ontbijt

Goede ontbijten zijn ontbijten met veel vezels, eiwitten en vetten die zorgen voor een lange verzadiging. Koolhydraten erin verwerken is ook een slim idee omdat dit de brandstof is voor de rest van de dag. Je kunt beter ´s ochtends wat meer koolhydraten nuttigen dan ´s avonds. Overdag verbrand je ze, ´s avonds is die kans een stuk kleiner.


De beste manier om jouw ontbijt te verwerken in jouw dag

En wat is nu de beste manier om het ontbijt in je dag te verwerken? Zoals ik al zei, eet wanneer je trek hebt en eet niet tegen je zin. Een goede manier om dit vol te houden en ook nog eens af te vallen is intermittent fasting. Intermittent fasting is een manier van eten waarbij je 3 maaltijden op een dag eet. 8 uur van de dag ben je bezig met eten en ongeveer 16 uur ben je aan het vasten. Je eerste maaltijd zal rond 12 uur in de middag zijn, 2/3 uur later je lunch en 2/3 uur later je avondeten. Zorg ervoor dat je maaltijden wel groot genoeg zijn zodat je de calorieën van je ruststofwisseling zeker haalt.

Je laatste maaltijd van de dag is rond 6 uur in de avond en de volgende pas weer de morgen daarop, je vast dus voor ongeveer 16 uur. Je darmen krijgen op deze manier meer rust en kunnen het eten ook beter verwerken. Te veel, te vaak en ook nog eens te slecht eten zorgt voor schade aan de alvleesklier, de darmen en de lever (leververvetting).

Probeer eens met één dag intermittent fasting te beginnen en bouw het uit naar meerdere dagen per week. Je geeft je eigen grenzen aan op dit gebied, één dag in de week is al beter dan niks.


Geen ontbijt is niet mogelijk

Je ontbijt overslaan bestaat dus niet, kies jouw moment voor de eerste maaltijd van de dag en dit is dan jouw ontbijt! Verwerk het eens in de vorm van intermittent fasting en laat het ons weten wat je ervan vindt!


- Tomas -

0 keer bekeken

🧡EMB-Bloedtest & Speekseltest
🧡Orthomoleculair Voedings & suppletie  advies 

🧡Telefonisch consult
🧡Afvallen/aankomen consult

Sociale Media 

  • instagram-logo monkeyfit
  • Facebook symbol owijk
  • Spotify symbol

©2020 door MonkeyFit

KVK: 69719713

Adres
Hooistaat 5
5025 KE Tilburg 

Nederland

 

Telefoonnummer / Whatsapp
Bibi: 06 40137444
Tomas: 06 53368335

E-mail

infomonkeyfit@gmail.com