De beste levensstijl, genaamd balans. Hoe krijg je dat (terug)?


Iets ´de beste´ noemen is altijd gevaarlijk, dat is vragen om problemen. Toch doe ik het. Ik ben er namelijk heilig van overtuigd dat balans zoeken in het leven het enige is wat je nodig hebt om gelukkig en gezond te zijn. Met de komst van de huidige voeding vol suikers, zout, e-nummers en ongezonde vetten, onze veel te drukke levensstijl waarin we 26 uur aan werk in een dag van 24 uur willen stoppen en we gewoonweg te veel van elkaar vragen, heeft ertoe geleidt dat de balans in ons leven volledig verdwenen is.


Onderwerp voor onderwerp bespreek ik kort hoe we de balans weer terug kunnen vinden zodat we heel wat vervelende kwaaltjes kunnen elimineren uit het leven.


Voeding

Ik begin maar meteen met het meest belangrijke onderwerp. Onze voeding. Zoals ik net al aanhaalde is er heel wat veranderd in onze voeding de afgelopen eeuwen. We zijn doorgeslagen in ongezond opzicht. Ons lichaam is nog het eten gewend van de tijd dat we jagers en verzamelaars waren. Toen aten we wat we konden vinden en vangen tijdens de jacht. Geen kilo's suikers per dag, laat staan geraffineerde suikers die industrie ons heeft voorgeschoteld en waar we bijna niet meer zonder kunnen. Ook alle diëten van tegenwoordig die beweren gezond te zijn slaan altijd door naar één kant, nee ook weer hier, balans. Zoek de balans in wat je eet. Eet gezond, maar geniet nog wel van het leven. Drink je drankje zo nu en dan, eet eens wat lekkers en geniet er vooral van. Dus nee, vegan, ketogeen of puur en alleen paleo is niet het beste. Het beste is balans, eet van alles wat en geniet van wat je eet en sla vooral niet door in het wel of niet eten van bepaalde producten.


Sporten

Ook als het om sporten gaat doen we nog veel fout. En nee dan heb ik het niet voornamelijk over niet sporten, maar voornamelijk over té veel sporten. Té veel sporten is misschien nog wel slechter dan niet sporten. Bewegen staat aan de basis van een gezonde levensstijl, waarin de balans aanwezig is. 7 keer in de week sporten niet. Te veel en te fanatiek sporten is verzurend voor het lichaam en geeft meer stress aan het lichaam dan dat het goed doet. Ik zeg ook zeker niet dat sporten slecht is, nee, maar ook hier weer, vind de balans. Sport 3 keer per week, soms tot het gaatje en soms ook wat relaxter. Daag jezelf wel uit, maar ga niet over de schreef. Bibi en ik spreken uit ervaring, van 6x in de week sporten tot aan helemaal niet, ook wij verliezen weleens de balans!


Werk

Afhankelijk van wat voor persoon je bent, wordt de werkdruk anno nu weleens opgevoerd. Wat dat betreft kan Nederland soms weleens een voorbeeld nemen aan Zweden! In Zweden werken ze 6 uur per dag en de bedrijven daar bestaan ook allemaal nog. Dus het blijkt te kunnen. De werknemers zijn daar serieus gelukkiger en hebben minder last van stress door een te hoge werkdruk. Een werkdag van 6 uur geeft je ook de kans om meer met je kinderen te doen, net iets meer aandacht aan je partner te geven en net wat meer uit het leven te halen.


Dit is ook meteen het laatste puntje, we vragen zoveel van elkaar. Als we nu eens wat meer vrije uren op een dag hebben kunnen we elkaar ook meer geven en hoeven we niet zoveel van een ander te vragen.


Dus nog eens alles op een rijtje, eet gezond, gevarieerd en zo natuurlijk mogelijk. Geniet van je eten, maar schiet hier niet in door. Sport wat voor jou goed voelt (denk nu niet 'nooit, haha') en geef je zelf soms wat rust! Wanneer je merkt dat je te ver gaat, probeer dan te denken aan het moment waar het even 'mis ging'. Vind de balans terug in je leven!


Hoe is jouw balans?


Groetjes Tomas

0 keer bekeken

🧡EMB-Bloedtest & Speekseltest
🧡Orthomoleculair Voedings & suppletie  advies 

🧡Telefonisch consult
🧡Afvallen/aankomen consult

Sociale Media 

  • instagram-logo monkeyfit
  • Facebook symbol owijk
  • Spotify symbol

©2020 door MonkeyFit

KVK: 69719713

Adres
Hooistaat 5
5025 KE Tilburg 

Nederland

 

Telefoonnummer / Whatsapp
Bibi: 06 40137444
Tomas: 06 53368335

E-mail

infomonkeyfit@gmail.com